A városi parkolási szokások vizsgálata nem csak a városok vezetése, de a lakosok, turisták, ingázók, és a környezetvédelem szempontjából is fontos. A modern technológiáknak köszönhetően, amelyek forradalmasították a közlekedési adatok rögzítését, valós idejű és historikus adatok is rendelkezésre állnak ennek megismerésére. A Smart Lynx Okos Parkolás Dashboardja ezeket az adatokat bocsátja rendelkezésre, amelyeket kielemezve létfontosságú statisztikai információk válnak elérhetővé a parkolásüzemeltetés számára.
Egy korábbi blogposztunkban az Okos Parkolás megoldásunk által biztosított adatok segítségével már bemutattuk, hogy változtatta meg a koronavírus a belvárosi parkolási szokásokat, most pedig az újból bevezetett fizetős parkolás hatásait ismertetjük.
Az ingyenes parkolás alatti parkolóhely-kihasználtsági adatokat elemezve legfontosabb megállapításunk az volt, hogy átlagosan 75%-kal csökkent a szabad parkolóhelyek száma Budapest V. kerületében. Ez azt jelentette, hogy csúcsidőben 98%-ra nőtt az átlagos kihasználtság, vagyis gyakorlatilag lehetetlen volt szabad parkolóhelyet találni ebben az időszakban. Hogyan alakulnak ezek a számok most, hogy ismét fizetőssé vált az az utcai parkolás?
A kihasználtság érezhetően csökkent, ám így sincsenek egyszerű helyzetben azok az autósok, akik csúcsidőben keresnek parkolóhelyet a belvárosban: hétköznapokon délelőtt tíz és délután egy között a legmagasabb kihasználtság, ekkor az elérhető parkolóhelyek nagyjából 10%-a szabad. Szerencsére a Parkeren keresztül valós időben nyomon követhető, hogy melyek ezek a helyek pontosan, így az alkalmazást használó autósok ekkor is gyorsan és stresszmentesen parkolhatnak.
Az éjszakai órákra a kihasználtság általában visszacsökken egészen 65%-ig, és csak reggel 6 órától mutatnak újra növekvő tendenciát a számok. Az ingyenes parkolás alatt az éjszakai kihasználtság jóval magasabb volt, megközelítőleg 75%. A hétvégi parkolóhely-foglaltsági adatokat vizsgálva nem mutatkoznak ekkora eltérések a két időszak között.
A koronavírus-járvány előtti fizetős parkolási adatokat is bevonva az elemzésbe még érdekesebb változással találkozhatunk: a COVID előtti fizetős parkolási időszak alatt összességében magasabb volt a parkolóhelyek kihasználtsága, mint a május végétől újra bevezetett fizetős parkolás során. Ennek okai feltételezhetően az emberek életvitelében bekövetkezett változásokban keresendőek, például a home office sok cégnél vált mindennapossá. Az eltérés a hétvégi adatokat szemlélve a legszembetűnőbb: a világjárvány előtt egy átlagos szombaton napközben 94% és 97% között mozgott a parkolóhelyek kihasználtsága, ez az érték az elmúlt hetekben csupán 73-79% között alakult. A háttérben minden bizonnyal a járvány okozta negatív hatások mutatkoznak meg: legyen szó akár az éttermek, akár a mozik, színházak alacsonyabb forgalmáról, akár a még életben lévő járványügyi korlátozásokról.
Elemzésünk betekintést nyújt abba, hogy a Smart Lynx Okos Parkolás rendszere milyen hasznos és részletes statisztika információkkal gazdagítja a városvezetést. A parkolóhely-kihasználtsági adatok mellett a kimutatások részletezik az átlagos parkolási időt, a parkolási események számát, és a parkolási események hossza szerinti eloszlást is.
Ezek kulcsfontosságú adatok, amelyek segítségével a fent bemutatottakhoz hasonlóan kielemezhetőek a különböző trendek és optimalizálhatóvá válnak az üzemeltetési folyamatok.
A Smart Lynx által szolgáltatott parkolási adatok lakossági szinten is hasznosíthatóak a Parker alkalmazáson keresztül, amely az autósokat a szabad helyekre navigálja, ezzel időt, pénzt és stresszt spórolva nekik.
Az autózáshoz minden esetben hozzátartozik a parkolás, legyen az munka, bevásárlás vagy szabadidő eltöltése, egyesek szerint azonban a parkolóhely-keresés a XXI. század „városi krízise”, hiszen a legtöbb nagyvárosban nehéz szabad helyet találni. A parkolásüzemeltetés kiemelt feladata tehát, hogy minél jobban gazdálkodjon ezzel a kincset érő erőforrással, a Smart Lynx megoldásai ehhez biztosítanak eszköztárat.