loader image

Az elektromos autó töltés kihívásai Európában — okos megoldásokkal az töltőinfrastruktúra kihasználtságért

elektromos auto toltes-blogposzt boritokep

Egy korábbi cikkünkben már beszéltünk az EU zéró kibocsátást célzó törekvéseiről és az okos parkolásról, mint a fenntartható városfejlesztési stratégiák egyik fontos eszközéről. Mostani cikkünkben a téma egy másik aspektusát, az elektromos közlekedésben rejlő potenciált vesszük górcső alá, az elektromos autó töltés kihívásaival együtt. 

Az Európai Unió az elektromos autók adaptálásának egyik éllovasa: tagállamai adják a világ EV-termelésének több mint negyedét, 2021-ben pedig az értékesített új autók 20%-át elektromos autók tették ki. A szennyező, üzemanyag-égető járművekről a tiszta, kibocsátásmentes elektromos járművekre való áttérés egyik kulcsa a globális károsanyag-kibocsátás csökkentésének, egyúttal drámaian javíthatja a helyi levegő minőségét emberek milliói számára világszerte. Ha  2050-re el akarjuk érni a zéró semlegességet, arra kell törekednünk, hogy ez a tendencia tovább növekedjen, és minél többen tegyék le a voksukat az elektromos közlekedés mellett. 

A McKinsey 2019-es felmérése szerint az elektromos autókkal kapcsolatos fogyasztói aggályok több mint fele az akkumulátorokkal, a töltéssel és a hatótávolsággal kapcsolatos. Másként fogalmazva: a fogyasztók nagy része  azt érzi, hogy az elektromos autók használata nem elég kényelmes, nagy kitérőkkel jár a töltőállomások felkeresése, emiatt kisebb valószínűséggel választhatják ezt a megoldást a hagyományos – benzines vagy dízel –  autókkal szemben. Nézzük is meg, mennyi az annyi, vagyis hogyan áll jelenleg Európában az elektromos töltő infrastruktúra kiépítettsége?

EV töltő infrastruktúra Európában 

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) egy 2022-es cikkében részletesen körbejárta a témát. A tanulmány szerint  2030-ra akár 6,8 millió nyilvános töltőpontra is szükség lehet ahhoz, hogy a személygépkocsik esetében a javasolt 55%-os CO2-csökkentést elérjük – ez azt jelenti, hogy kevesebb mint 10 év alatt több mint 22-szeres növekedést kell elérni a töltőállomások számában.

További probléma, hogy jelenleg az európai elektromos autók töltőpontjainak fele az EU területének 10%-ban, pontosabban két országban, – Hollandiában (kb. 90.000 töltő) és Németországban (kb. 60.000 töltő) – koncentrálódik. Az adatokból jól kiolvasható, hogy a többi országnak van még hova felzárkózni, hat uniós országban ugyanis nincs egyetlen töltőpont sem 100 kilométernyi útra vetítve. 17 országban pedig kevesebb mint öt töltőpont jut 100 kilométernyi útra, és csak öt országban jut több mint 10 töltőpont 100 kilométernyi útra.

elektromos auto toltok europaban
A legtöbb és legkevesebb elektromos autó töltővel rendelkező országok Európában  

A nyilvános EV töltők kiépítésének kihívásai

Az utcai elektromos töltőállomások jelenleg szűkös erőforrások, hiszen a társasházakban lakó és az utcán parkoló elektromos autótulajdonosok nagymértékben ezekre a töltőkre támaszkodnak. Egy  2021-es kutatás eredményei szerint az európai városokban élő EV-tulajdonosok 42%-a nem tud otthon tölteni, így nekik az egyébként is korlátozott számú nyilvános töltőállomásokon kell osztozkodni.

Egyre sürgetőbb a probléma, ugyanis bizonyos előrejelzések szerint 2035-re a főbb európai piacokon az elektromos autók az összes jármű mintegy felét teszik majd ki. Az elektromos járművek elterjedésének jelenlegi lendülete csak akkor tartható fenn, ha a lakosság egyre nagyobb részének válik hozzáférhetővé a kényelmes és megfizethető töltés, mind a nyilvánosan elérhető, mind a magán töltők esetében. Ez csak tudatos kormányzati segítséggel valósulhat meg: támogatni kell a beruházásokat és minimalizálni kell a töltőinfrastruktúra kiépítésének akadályait. De mik is ezek az akadályok pontosan a közterületi töltők esetében?

Költségek. A töltőállomások telepítése jelentős kezdeti költségekkel jár, beleértve a eszközöket, az elektromos hálózat korszerűsítését, az engedélyeket és a folyamatos karbantartást. Azokon a területeken, ahol alacsony az elektromos járművek elterjedtsége vagy bizonytalan a töltési kereslet, elmaradhat a beruházási kedv.

Infrastrukturális kihívások. A töltőállomások telepítéséhez megfelelő infrastruktúrára van szükség, ideértve az áramellátáshoz való hozzáférést és az elérhető parkolóhelyeket. Egyes területeken a meglévő elektromos hálózat nem biztos, hogy jelentős korszerűsítések nélkül képes több töltőállomást támogatni. Városi környezetben további kihívás, hogy egy elektromos töltő kiépítése jellemzően egy normál parkolóhely elvesztését jelenti, tehát fontos, hogy kellő körültekintéssel, az igényeket felmérve válasszák meg az új helyeket.

Szabályozási és engedélyezési akadályok. A töltőállomások telepítésével kapcsolatos engedélyezési és szabályozási folyamatok összetettek és időigényesek lehetnek. Szerencsére vannak már a piacon olyan megoldások, amelyek kreatívan hasznosítják a meglévő infrastruktúrát, és kiváló alternatívát nyújtanak a hagyományos töltőállomásokkal szemben. Londonban például már több mint 7000 lámpaoszlopba épített töltőpont található, amelyek kis teljesítményű, alacsony költségű és otthonhoz közeli töltési lehetőséget biztosítanak az autósok számára. 

A közterületi EV töltők használata — azonnali megoldások

A töltőhiány a jelen problémája, amelyre nyilvánvalóan az elektromos töltőhálózat bővítése a megoldás hosszú távon. Mit tehetünk azonban most? A cél az, hogy optimalizáljuk a meglévő erőforrás kihasználtságát. A legtöbb töltőoszlop csak azt jelzi például, hogy jelenleg tölti-e valaki ott az elektromos autóját. Arról viszont nem kapunk információt, hogy a töltő valóban szabad-e, előfordulhat ugyanis, hogy valaki már befejezte a töltést, és csak ott parkol az autójával. Sőt, lehet az is, hogy illetéktelenek használják parkolóhelyként az állomást.

elektromos auto toltes parker
A Parker okos parkolás alkalmazásban lehetőség van rászűrni az elektromos autó töltő helyekre

Az utcai töltőhelyekre telepített okos parkolószenzorok megoldást kínálhatnak erre a problémára lehetővé téve, hogy az autósok egy appon keresztül valós időben ellenőrizzék, hogy parkol-e autó az adott töltőnél.  A Parker alkalmazásban már megtalálható ez az információ pár elektromos töltőnél, sőt arra is lehetőség van, hogy ezeket az adatokat API-n keresztül más appokba integráljuk. Ez nem csak az autósok dolgát könnyíti meg, hanem a közterület-felügyelet munkákáját is, ugyanis pontos információt kaphatnak arról, hogy melyik töltőnél történt új parkolás, és hol kell ellenőrizni, hogy nem történt-e szabálysértés. 

Záró gondolatok

Az elektromos járművek és az e-mobilitás elterjedése létfontosságú a fenntartható jövő szempontjából. Ehhez széleskörű együttműködésre és elkötelezettségre van szükség mind a kormányoktól, mind az ipartól, mind a társadalomtól. Az elektromos töltő infrastruktúra fejlesztése, az ösztönző intézkedések és a technológiai fejlődés mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a fenntartható közlekedés valósággá váljon. Az okos megoldások felhasználása pedig nagyszerű lehetőség a hatékonyabb és kényelmesebb töltési infrastruktúra kialakítására.

Érdekel okos Város megoldásunk?

Legfrissebb posztjaink