loader image

Lehet élmény is a közterületi parkolás a mozgáskorlátozott személyek számára Budapesten

A budapesti, mozgáskorlátozottak számára fenntartott akadálymentes parkolóhelyek problematikája egy méltatlanul elhanyagolt téma, pedig számos érintett használja ezeket a helyeket nap mint nap. A KSH 2011. évi népszámlálási adatai (link) alapján Budapesten összesen közel 35 000 mozgásában korlátozott ember él, de az agglomerációban élők, illetve a mozgásában korlátozott emberek szállításában résztvevőkkel együtt kb 100 ezer közvetlenül érintett emberről beszélhetünk. Ráadásul a mozgáskorlátozott parkolót nem csak a mozgáskorlátozottak, hanem az erre jogosító kártyával rendelkező egyéb fogyatékossággal élők is használhatják, akik tovább növelik az érintettek körét.

Egy mozgásában korlátozott, vagy egyéb fogyatékossággal élő embernek kiemelten fontos, hogy útja részletekbe menően tervezhető legyen, és teljeskörű információkkal rendelkezzen környezete akadálymentességéről, amibe beletartozik a parkolás is. A Smart Lynx felismerte a téma fontosságát, és innovatív okos parkolási megoldásával hozzá tud járulni ahhoz, hogy a budapesti parkolás valóban akadálymentessé és pozitív élménnyé váljon.

Az akadálymentes parkolóhelyek szabályozása és kihívásai

Az elsőszámú probléma, hogy nincs elérhető adat a Budapesten található mozgáskorlátozott parkolóhelyek pontos számáról, így csak becslésekre hagyatkozhatunk. A szabályozás szerint minden megkezdett 50 db várakozóhelyből legalább egyet a mozgásukban korlátozottak részére kell kialakítani, amelyből legfeljebb négy helyezhető közvetlenül egymás mellé. Azt feltételezve, hogy Budapesten közel 120 000 fizetős közterületi várakozóhely található és minden 50 helyre jut egy mozgáskorlátozott hely, megbecsülhető, hogy összesen 2500-3 000 mozgáskorlátozottak számára fenntartott közterületi várakozóhely található Budapest forgalmasabb részein. Vagyis a kereslet többszöröse a kínálatnak, aminek eredményeképpen a mozgáskorlátozott lakosság sokszor ütközik abba a problémába, hogy úticélja környékén nem talál számára fenntartott, vagy épp alkalmas várakozóhelyet.

A mozgáskorlátozott parkolóknak nem csak a száma, de a mérete is szabályozva van, hiszen biztosítani kell, hogy a gépjármű körül például egy kerekesszéket használó probléma nélkül tudjon közlekedni. Az előírások szerint egy akadálymentes parkoló minimális szélessége 3,6 m, minimális hossza egy merőleges hely esetén 5,5 m, párhuzamos parkolásnál pedig 6,5 m. Továbbá a járdára történő feljutást segítve az akadálymentes parkolóból egy maximum 8%-os lejtésű rámpát is biztosítani kell.

Látható tehát, hogy milyen sok szempontnak kell megfelelni egy akadálymentes parkoló kiépítésekor. Felmerül a kérdés, hogy vajon a valóságban is mindig érvényesülnek-e ezek a szabályok, illetve, hogyan tudják ellenőrizni az érintettek a parkoló tényleges méretét abban az esetben, ha a minimálisan meghatározott hossznál és szélességnél még nagyobb helyre van szükségük? Hogyan tudnak biztosra menni, hogy az adott parkolóhely valóban megfelelő-e számukra, és ha igen, biztosan szabad lesz, és tudnak parkolni?

 Okos parkolás az akadálymentesebb városi közlekedésért

Szerencsére a megoldás egyik eleme itt van, Budapest V. kerületének egészében és a XIII. kerület egy részén már működik a Smart Lynx okos parkolási rendszere, ahol a parkolóhelyekre telepített szenzorok és a Parker alkalmazás segítségével pár kattintással ellenőrizhető a parkolóhelyek foglaltsági állapota, amibe a mozgáskorlátozott helyek is beletartoznak. (A mozgáskorlátozottak számára fenntartott helyek méretbeli és egyéb paramétereinek appon belüli megjelenítése pedig rajta van a fejlesztési roadmap-ünkön.)

Az elmúlt időszak átlagát tekintve a napi felhasználók 6%-a használta mozgáskorlátozott hely keresésére az alkalmazást, ami alátámasztja, hogy jelentős igény van egy ilyen szolgáltatásra. Budapesten jelenleg összesen 140 mozgáskorlátozott hely van okos parkolószenzorral ellátva, ebből 138 db az V. és 2 db a XIII. kerületben található.

A fenti adatok alapján megbecsülhető, hogy a Budapest forgalmasabb részein található mozgáskorlátozott parkolóhelyekre – vagyis kb. 3 000 helyre – vetítve napi szinten több mint 350 mozgáskorlátozott felhasználót tudna segíteni a Parker alkalmazás, azt feltételezve, hogy a felhasználói bázis a szenzorral ellátott parkolóhelyek bővítésével azonos ütemben nő.

Okos parkolószenzorral ellátott mozgáskorlátozott parkolóhely

A Smart Lynx célja, hogy minél több felhasználó számára tegye elérhetővé az okos parkolás élményét, ezt a célt szolgálná Budapest összes közterületi mozgáskorlátozott várakozóhelyének „felokosítása”. Ennek elérésében lehet segítségre a Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány Smart Budapest Ötletversenye, ahol a Smart Lynx e témában benyújtott pályázata bekerült a 12 legjobbnak ítélt ötlet közé. Egy pilot projekt keretében a Smart Lynx vállalta, hogy minden budapesti kerületben parkoló szenzorokkal ‘felokosít’ 5-5 mozgáskorlátozottaknak fenntartott  várakozóhelyet és a Parker alkalmazáson keresztül ellenőrizhetővé válnak a foglaltsági adatok. Ez lenne az első lépés az úton, amelynek végén Budapest összes mozgáskorlátozott parkolóhelye szenzorokkal lenne ellátva.

Arról se feledkezzünk meg, hogy a parkolóhelyek foglaltsága mellett a parkolóhelyek méretével is tervezniük kell a mozgáskorlátozott autósoknak és segítőiknek.  A Parker alkalmazást a javasolt projekt megvalósításának fényében egy új funkcióval is kiegészítenénk, hogy ne csak azt tudják ellenőrizni a felhasználók, hogy az adott mozgáskorlátozott hely foglalt-e vagy szabad, hanem a méretekre és a rámpára vonatkozó információkat is.

Adatok a hatékonyabb parkolásüzemeltetésért

A felhasználók mellett az önkormányzatokat is értékesebbnél értékesebb információval látja el egy ilyesfajta okos parkolási fejlesztés. A pilot eredményeképp – többek között – mérhetővé válik az adott mozgáskorlátozott várakozóhelyek valós kihasználtsága, ami alapján az önkormányzat megtapasztalhatja, milyen döntéstámogató hatása van a megoldásnak.

A tényleges kihasználtság mérésével például optimalizálhatóvá válik a fenntartott várakozóhelyek száma és elhelyezkedése. Az adatok alapján döntés születhet akár új mozgáskorlátozott várakozóhelyek kialakításáról vagy a meglévő, de kihasználatlan helyek megszüntetéséről – felszabadítva ezzel az érintett közterületet, vagy épp áthelyezve az adott várakozóhelyet egy olyan területre, ahol nagyobb szükség van rá. Az alábbi diagram szemléletesen ábrázolja, hogy milyen nagy eltérés lehet az egyes parkolóhelyek kihasználtsága között. Míg az első számú parkolóhely kihasználtsága általában 20% körül mozog, és a legforgalmasabb időszakokban is csak 60%-os a kihasználtság, a második parkolóhely szinte mindig foglalt. Ez tipikusan olyan eset, amikor javasolt lenne az egyik mozgáskorlátozottaknak fenntartott hely megszüntetése, a másik helyszínen pedig bővíteni kellene az ilyen helyek számát.

Két budapesti mozgáskorlátozott parkolóhely 2021. októberi kihasználtsági adatai

Az okos parkolási rendszer emellett hatékonyabbá teheti a közterületi mozgáskorlátozottak számára fenntartott várakozóhelyeken parkoló járművek jogosultságának ellenőrzését is, hiszen a valós idejű foglaltsági adatokhoz való távoli hozzáférés lehetővé teszi, hogy akkor történjen ellenőrzés az érintett várakozóhelyeken, amikor az adatok alapján a közelmúltban friss beparkolás történt.

A fentiek csak a közvetlen előnyök, egy jól működő okos parkolási rendszer számos közvetett módon is képes pozitívan befolyásolni a városlakók életminőségét. A felesleges, parkolóhely-keresés miatti autózás megspórolásával a gépjárművek károsanyag-kibocsátása is csökken, így a környék levegőminősége és zajterhelése is mérséklődik, miközben a város egy modern és innovatív parkolási megoldással tudja segíteni a mozgásukban korlátozott autósok mindennapi közlekedését.

A Smart Lynx hisz abban, hogy a helyi önkormányzatok és az innovatív vállalkozások együttműködése képes akadálymentesebb és élhetőbb környezetet teremteni az ott élők és a probléma érintettjei számára egyaránt. A Smart Lynx sok éves tapasztalattal szolgáltat okos város megoldásokat a mobilitás területén. Célja, hogy a környezetbarát, gazdaságos és időt spóroló okos parkolási megoldása minél több ember számára legyen elérhető.

Érdekel okos Város megoldásunk?

Legfrissebb posztjaink